OSTEOPATIA

Osteopatian tavoitteena on tuki- ja liikuntaelimistön toimintakyvyn palauttaminen ja ylläpitäminen. Lisäksi osteopatian erikoisalana on sisäelinten toimintahäiriöihin kohdistuva hoito (Visceral manipulation).

Osteopaatin työ on kehon nivelten, pehmytkudosten ja hermojärjestelmän sekä sidekudos- l. kalvojärjestelmän (faskian) toiminnallisten häiriö- ja kiputilojen tutkimista ja hoitoa.

Osteopaatti on erikoistunut erityyppisten pehmytkudoksissa ja nivelissä esiintyvien häiriötilojen ja liikerajoitusten sekä erilaisten hermopinteiden hoitamiseen käyttäen pehmytkudoskäsittelyjä sekä mobilisaatiota ja manipulaatiota hoitomenetelminään; terapiaa täydentämään asiakkaalle ohjataan omatoimisia täsmäharjoitteita tukemaan kehon omaa paranemisprosessia ja estämään mahdollisten uusien oireiden syntymisen.

Osteopaattinen hoito sopii kaikenikäisille, oli vaiva sitten akuutti tai krooninen.

Osteopatia voi toimia myös toimintakykyä tukevana ja parantavana hoitomuotona eri liikunta- ja urheilulajeissa. Osteopaatti on Suomessa virallinen terveydenhuollon ammattihenkilö.

Osteopatia on monipuolinen akuuttien ja kroonisten kiputilojen ja sairauksien hoitomuoto, joka sopii kaiken ikäisille aina vauvasta vaariin.

Kehon kaikki osat muodostavat yhdessä toiminnallisen kokonaisuuden. Muutokset kehon eri osien toiminnassa häiritsevät hermoviestintää, lymfa- ja verenkiertoa, immuunipuolustusta ja aineenvaihduntaa aiheuttaen epätasapainoa, jännitteitä ja toiminnanhäiriöitä sekä altistaen sairauksille. Osteopatialla pyritään palauttamaan kehon luonnollinen tasapaino ja liikkuvuus.

Osteopatialla ei hoideta oiretta, vaan pyritään poistamaan oireen syy. Kipu on oire, jonka syy on usein aivan muualla kuin missä kipu tuntuu. Tämän takia on tärkeää hoitaa kehoa kokonaisuudessaan eikä vain oireilevaa aluetta.

Milloin osteopatiaan?

*kehon toimintahäiriöiden ja vaivojen ennaltaehkäisy

*akuutit ja krooniset kiputilat

*tuki- ja liikuntaelimistön ongelmat