TRAGER

TRAGER – vapaa keho ja mieli

Trager on kivuton manuaalinen hoitomuoto, joka on pohjimmiltaan kommunikaatiota terapeutin ja asiakkaan välillä. Keinoina ovat miellyttävät, lempeät, venyttävät, keinuttavat, värisyttävät ja rytmiset liikkeet. Tavoitteena on liikkeen vapaus, kivuttomuus, kehon toiminnan tasapainottaminen ja yleinen hyvinvointi kehossa.

Autonomisen eli tahdosta riippumattoman hermoston rauhoittavaan osaan vaikuttamalla tehostetaan kehon kykyä päästää irti jännityksestä

ja palautua normaalitilaan stressaavan tilanteen jälkeen. Trager -hoidon tarkoituksena onkin purkaa kehoon eri syistä kehittyneitä erilaisia suojaavia ja puolustavia asento- ja liikemalleja sekä jännitys-, kipu- ja epätasapainotiloja.

Miellyttävä kosketus lisää ihmisen hyvinvointia vähentäen stressiä, ärtyneisyyttä ja levottomuutta, parantaa unenlaatua ja keskittymiskykyä. Kevyt kosketus stimuloi sidekudoksessa eli faskiassa olevia paineeseen reagoivia hermoreseptoreita aikaansaaden autonomisen hermoston eli sen tahdosta riippumattoman hermoston rauhoittavan osan aktivoitumisen kautta syvän rentoutumisen tunteen.

Tragerin fysiologisia vaikutuksia ovat mm. asento- ja liiketuntoaistin herkistyminen, faskioiden ja hermokudoksen liikkuvuuden paraneminen, lihasten rentoutuminen, nivelten liikkuvuuden lisääntyminen, sisäelinten liikkeen ja toiminnan paraneminen sekä verenkierto- ja lymfajärjestelmän aktivoituminen.

Trager parantaa aistimuksellista tietoisuutta antaen aivoille virheettömämpää kuvaa omasta kehosta ja sen tilasta, joten sillä voidaan lievittää myös erilaisten neurologisten sairauksien ja hankalien kiputilojen oireita.